Rosenlew-museossa avautuu Ratajätkät-näyttely

Tiedote 15.6.2023

Rosenlew-museossa avautuu perjantaina 16.6.2023 näyttely Ratajätkät. Se perustuu Työväenmuseo Werstaan museonjohtaja, FT Kalle Kallion viime vuonna valmistuneeseen tietokirjaan. Ratajätkät-teos oli neljännesvuosisadan mittainen urakka suomalaisten radanrakentajien historian parissa. Näyttelyn on tuottanut Työväenmuseo Werstas ja Suomen Rautatiemuseo. Porissa näyttelystä nähdään versio, johon on lisätty erityisesti Satakunnan rautatienrakennukseen liittyviä aiheita.

Ensimmäinen moderni rautatie avattiin liikenteelle Englannissa 1830. Pian ratoja rakennettiin kaikkialla maailmassa. Suomessa lapiot iskettiin santaan kesällä 1857 ja liikenne Helsingistä Hämeenlinnaan alkoi 160 vuotta sitten. Ratojen rakentamisen kultakausi Suomessa kesti talvisotaan 1939 saakka.

-Satakunnassa ratatöihin päästiin vuonna 1890. Yhteys Tampereelta Poriin valmistui 1895 ja pian kiskot kulkivat myös Raumalle ja Mäntyluotoon. Porin rata palveli ennen muuta Kokemäenjokivarren paikallisliikennettä ja ulkomaankauppaa, kertoo Kalle Kallio (kuvassa, kuvaaja Kati Lehtinen, Werstas).

Rautatie mullisti liikkumisen, levitti sivistystä ja loi perustan modernille, vauraalle maailmalle. Rataverkko ei olisi kuitenkaan syntynyt ilman rakentajia eli ratajätkiä. Näille maaseudun köyhien perheiden pojille rautatie tarkoitti raskaalla työllä tienattuja markkoja ja vaihtuvia kortteeritaloja. Ratajätkät kävelivät jo kohti seuraavaa työmaata, kun herrat ryhtyivät nostamaan maljoja uudelle rautatielle.

Ratajätkät-näyttely painottuu historiallisiin valokuviin, jotka on valittu suomalaisten museoiden ja arkistojen kokoelmista. Ainutlaatuista ovat tarinalliset ja koskettavat tekstit, jotka pohjautuvat tieteelliseen tutkimukseen. Kuvissa tämän päivän katsoja huomaa kurkistavansa keskeneräisille ratalinjoille: korkeille penkereille, sorakuoppiin, siltatyömaille tai rautaroikan kiireen keskelle. Tarinoissa haisevat hikiset työpäivät ja maakuoppa-asuntojen tunkkaisuus, mutta läikähtävät myös ylpeys rautatiestä, miesten työstä ja omasta sakista.

Ratajätkien tärkein työkalu oli rautapesäinen lapio. Kuva: Suomen Rautatiemuseo.

Yleisöopastukset heinä-elokuussa, luentosarja syksyllä

Ratajätkät-näyttelyyn järjestetään kesällä yleisöopastuksia 5.7.–9.8. välisenä aikana keskiviikkoisin kello 14. Opastuksia pääsee seuraamaan Museokortilla tai sisäänpääsymaksun hinnalla. Syksyksi on lisäksi suunnitteilla rautatieaiheinen luentosarja, joka alkaa 25.9.2023 Kalle Kallion luennolla “Satakunnan ratajätkät”.

Näyttely Ratajätkät on avoinna Rosenlew-museossa 16.6.2023 – 22.9.2024 tiistaista sunnuntaihin klo 11–17. Ajalla 26.6. – 31.7.2023 Rosenlew-museo on avoinna myös maanantaisin klo 11-17.

Osoite: Rosenlew-museo, Kuninkaanlahdenkatu 14, 28100 Pori.

Lisätietoja:
Leila Stenroos, intendentti, Rosenlew-museo p. 044 701 9510, leila.stenroos@pori.fi
Kalle Kallio, museonjohtaja, Työväenmuseo Werstas p. 040 716 7520, kalle.kallio@tyovaenmuseo.fi