Vaihtuva näyttely Sodassa ja työssä

Sodassa ja työssä -näyttely on esillä Rosenlew-museossa 8.4.2022 – 7.5.2023.

“Porin konepajalla on tätä sotateollisuutta, niin minä tulin tänne pakkaamaan ammuksia. Sen verran tiesin, että otetaan väkeä tänne ja eräänä aamuna tulin vaan portille. Se on tapa, että portille kokoonnutaan seitsemäks ja sieltä insinööri hakee määrätyt henkilöt.” (Elma, ammuspakkaamon työntekijä vuonna 1942.)

Toinen maailmansota pisti monen tehtaan toiminnan uusiksi. Aurojen ohessa alettiin tehdä kranaatteja, vaatetehtaassa arkipaidat vaihtuivat lumipuvuiksi ja elintarviketeollisuudessa vastattiin huutavaan hiivapulaan. Rintamalle lähteneiden miesten sijaan tehdastöihin palkattiin naisia ja nuoria. Työtä tekivät myös sotavangit. Sodassa ja työssä -näyttelyssä esitellään sotien aikaista teollisuutta ja työn tekemistä tehtaissa eri puolilla Satakuntaa.

Tutustu näyttelyyn video-opastuksella Satakunnan Museon YouTube-kanavalla: